Search for:
  • Home/
  • Onderwijs/
  • Shengna 丨 Verbeter de aanpassingsvermogen van de arbeidsmarkt van het hoger onderwijs

Shengna 丨 Verbeter de aanpassingsvermogen van de arbeidsmarkt van het hoger onderwijs

Tide News -klant
Het promoten van hoge -kwaliteit en volledige werkgelegenheid van afgestudeerden is de hoogste prioriteit van werkgelegenheid.Dit jaar zullen 11,79 miljoen afgestudeerden de arbeidsmarkt betreden, een recordhoogte.Daartoe is het noodzakelijk om de prioriteitsoriëntatie van de werkgelegenheid te benadrukken en inspanningen te leveren aan beide uiteinden van vraag als aanbod om ervoor te zorgen dat de tewerkstelling van afgestudeerden stabiel is.Als leverancier moet het hoger onderwijs de hervorming volledig verdiepen, het aanpassingsvermogen aan de arbeidsmarkt verder verbeteren en ernaar streven een hoger niveau van dynamisch evenwicht te vormen tussen hoger onderwijs en arbeidsmarkten.
Hoger onderwijs moet zich aanpassen aan de trendverandering van de arbeidsmarkt.Hoger onderwijs heeft verschillende functies, maar houdt zich aan de mensen, informeert mensen, informeer talenten en cultiveren verschillende gekwalificeerde talenten voor economische en sociale ontwikkeling.
In de afgelopen jaren heeft de ontwikkeling van de arbeidsmarkt van mijn land de trendkenmerken van digitale, flexibiliteit en geavanceerde structuur voor menselijk kapitaal laten zien.Digitalisering wordt uitgedrukt in de snelle ontwikkeling van de digitale economie en de diepe integratie van de digitale economie en de reële economie, waardoor steeds meer digitale banen worden gecreëerd, en de vraag naar digitale talenten is aanzienlijk toegenomen.Bijvoorbeeld, de “Professional Classification Classification Classification of the People’s Republic of China (2022)” heeft eerst 97 digitale beroepen bestempeld, goed voor 6%van het totale aantal beroepen.In 2023 bereikte de digitale economie van mijn land 5,61 biljoen yuan, goed voor meer dan 40%van het bbp.Dienovereenkomstig neemt de vraag naar digitale talenten met de dag toe.De prominente flexibiliteit is dat flexibel gebruik van werk geleidelijk een belangrijk onderdeel van de arbeidsmarkt is geworden, met name de snelle groei van nieuwe werkgelegenheidsvormen die door de platformeconomie worden voortgebracht, en een belangrijke kracht wordt voor stabiele werkgelegenheid.Hoewel er nog steeds een tekortkoming is van de rechten en belangen van nieuwe werkgelegenheidsbeoefenaars, vanwege de flexibiliteit van hun werkmethoden en werkduur, zijn ze diep van een aanzienlijk deel van de werknemers, vooral jongeren.Hoogleer op menselijke kapitaal structuur wordt niet alleen gemanifesteerd als het algemene opleidingsniveau van arbeid, en het is ook dat de arbeidsmarkt hogere vereisten heeft voor menselijk kapitaal. .
Het aanpassingsvermogen van het hoger onderwijs aan de arbeidsmarkt moet worden verbeterd.De hogere opleiding van mijn land is een podium van popularisatie aangegaan en heeft grote bijdragen geleverd aan de modernisering.In vergelijking met de snelle veranderingen in de arbeidsmarkt is er echter nog steeds een zekere mate van ongemak in het hoger onderwijs van mijn land. -Kwaliteit werkgelegenheid van afgestudeerden van hoge kwaliteit in hogescholen en universiteiten.
Kom niet overeen met de typestructuur van het hoger onderwijs.Hoger onderwijs moet niet alleen gericht zijn op de voorhoede van de wereldtechnologie en de grote nationale strategische behoeften om wetenschappelijke onderzoeksinnovatie te bevorderen, en het vermogen van originele innovatiemogelijkheden en talenttraining continu verbeteren. , ambachtslieden en capabele ambachtslieden voor de bouw van een sterk land- en kwaliteitsland.Sommige hogescholen en universiteiten zijn echter niet wetenschappelijk in lopende scholen, en de kenmerken, niveaus en specificaties van talenttraining zijn niet duidelijk genoeg, en “bovenste antenne” en “down -to -earth” zijn niet genoeg.Vooral na de school met een zeer onderscheidende achtergrond in de industrie, nadat het is geüpgraded of hernoemd, heeft het de oorspronkelijke toepassing van de oorspronkelijke toepassing en vaardigheid verlaten. , en de toegepaste en gespecialiseerde kennis en vaardigheden leren minder, zodat het concurrentievermogen op de arbeidsmarkt is afgenomen.
Het nadeel is ook gemanifesteerd in de disciplinaire structuur.Discipline is een relatief stabiele kennis en academische classificatie, en elke discipline kan verder worden onderverdeeld in verschillende majors.Een soort kennis kan een discipline major worden, wat aangeeft dat het aanzienlijk belang is voor economische en sociale ontwikkeling.Volgens de huidige Discipline Classification Directory zijn de disciplines van mijn land verdeeld in 14 categorieën.Naast militaire en kruisdisciplinaire disciplines kunnen de andere 12 discipline -categorieën ruwweg worden onderverdeeld in geesteswetenschappen en sociale wetenschappen en natuurwetenschappen.De eerste omvat filosofie, economie, rechten, onderwijs, literatuur, geschiedenis, management, management en kunst, en de laatste omvat wetenschap, engineering, agronomie en geneeskunde.Men moet gezegd worden dat geesteswetenschappen en sociale wetenschappen en natuurwetenschappen zoals twee auto -rondes en twee vleugels van vogels even belangrijk zijn in de modernisering.Wat betreft het werk van het werk van de arbeidsmarkt, omdat mijn land zich nog steeds in de middelste en late stadia van de industrialisatie bevindt, verhuist het van een groot productieland naar een productiekracht, de digitale economie ontwikkelt zich snel en Het is diep geïntegreerd met de reële economie. Deze hebben een enorme vraag naar wetenschap en technologie en medische talenten.Sinds de grootschalige inschrijving van het hoger onderwijs aan het einde van de 20e eeuw, is het aandeel studenten van studenten in hogescholen en universiteiten in mijn land echter sterk gedaald. Ongeveer 50%.Dientengevolge is de arbeidsstatus van verschillende majors van discipline relatief groot.
Verbeter de aanpassingsvermogen van de arbeidsmarkt voor hoger onderwijs.De eerste is om de hervorming van de evaluatie van het hoger onderwijs te verdiepen.Er zijn een groot aantal hogescholen en universiteiten in mijn land. berg, het verschil tussen de hoge en de lage “.Daarom kunt u geen liniaal gebruiken om alle universiteiten te meten, maar om classificatie -evaluatie te bevorderen en verschillende soorten hogescholen en universiteitenwetenschappelijke positionering te bevorderen.Het is noodzakelijk om sommige hogescholen en universiteiten aan te moedigen en te begeleiden om “naar de wereld te kijken”, wereldklasse universiteiten en eerste -klasse -disciplines te bouwen, maar ook sommige universiteiten aan te moedigen en te begeleiden om lokale en industriële ontwikkeling te dienen, lokale en industriële kenmerken te beheren, Bouw toegepaste universiteiten en toegepaste disciplines op.Wat voor soort universiteiten ook, we moeten echter de positie van talenttraining, meer prominente werkgelegenheidsprioriteitsoriëntatie versterken en het concept van hoge kwaliteit en volledige werkgelegenheid doordringen in alle aspecten van talenttraining en onderwijs en onderwijs.
De tweede is om de professionele structuur van hoger onderwijsdisciplines te optimaliseren.De prioriteit is om praktische maatregelen te nemen om het aandeel studenten in wetenschap en technologie en geneeskunde goed te vergroten.Dit is niet alleen een belangrijke maatregel om een ​​sterk onderwijsland te bouwen, maar ook een belangrijke maatregel om de werkgelegenheidsdruk van afgestudeerden te verlichten.Daartoe moeten we op nationaal niveau de leiding van de disciplinaire professionele catalogus effectief spelen, de financieringscoëfficiënt van de trainingsfondsen voor verschillende professionals aanpassen en de juiste toe -eigeningfactor van wetenschap en engineering en landbouw op de juiste manier verbeteren.Op schoolniveau moeten we ons richten op veranderingen in de toekomstige arbeidsmarkt en de ontwikkelingsplanning van disciplines versterken, vooral om de bouw van nieuwe engineering, nieuwe medische wetenschappen, nieuwe landbouw en basisdisciplines te verdiepen en de digitale geletterdheid van studenten te verbeteren.
De derde is om de kwaliteit van talenten van het hoger onderwijs te versterken.Hoge ontwikkelingsontwikkeling is een levenslijn van het hoger onderwijs, en talenttraining van hoge kwaliteit is de topprioriteit.De kwaliteit van talenttraining wordt weerspiegeld in vele aspecten, zoals het ondersteunen van de implementatie van de strategie van de implementatie van de strategie van wetenschap en onderwijs, de strategie van talentenmacht en de ontwikkeling van door innovatie aangedreven ontwikkelingsstrategieën.Vanuit het perspectief van het aanpassingsvermogen van de arbeidsmarkt is de kwaliteit van talenttraining prominent aanwezig in de werkgelegenheid en het ondernemersvermogen van afgestudeerden.Daartoe is het noodzakelijk om de hervorming van het onderwijs en het onderwijs volledig te verdiepen, het curriculumsysteem te optimaliseren, de onderwijsmethoden te verbeteren, de in -diepte -integratie van industrie -universitair -onderzoek te realiseren, het cognitieve vermogen van studenten en niet -herkenning te verbeteren , verbeteren het vermogen van studenten om te innoveren en problemen op te lossen, studenten de gewoonte te geven levenslang denken, levenslang leren en levensverkenning bevindt zich in een actievere positie wanneer ze worden geconfronteerd met de wereld van mislukte veranderingen.
[Auteur: Lai de Sheng (adjunct -directeur van het Department of Social and Ecological Civilization and Research, Social and Ecological Civilization and Research Department of the Central Party School (National Academy of Administration), Bron: Learning Times]
“Geef de bron aan”
Rapport/feedback